1 januari 2011

när det drar ihop sig

Årets film: An Education


Årets filmupplevelse: har inte varit på filmfestival. Knappt på bio ens. Försöker komma på en minnesvärd gång jag legat i soffan och tittat på film. Nada.

Årets utställning: Denise Grünstein på Kiasma

Årets seriealbum: Prince Charles känsla av Liv Strömqvist

Årets bok: The Room av Emma Donoghue

Årets musikupplevelse: en tävling mellan Green Day, Florence and the Machine på Tavastia, söndag på Ruisrock, och Imogen Heap. Imogen Heap vinner. Såg henne i Stockholm i februari och Helsingfors i november. Stockholmskonserten mycket bättre, om man ska välja mellan dem.

Årets skivor: utan inbördes ordning Infinite Arms av Band of Horses, Between Lungs av Florence and the Machine, Facit av Säkert!, Singing from the Grave av Anna Hausswolff, the Courage of Others av Midlake och Body Talk av Robyn.

Årets låt: från skivan jag såg mest framemot.
value="http://www.youtube.com/v/dprIJ2I4q_A?fs=1&hl=sv_SE">

Årets spel: Angry Birds

Årets teve: säsong 4 av Dexter.

Årets resupplevelse: semastervecka fylld med snorkling och kamelridning i Egypten vinner konferensresa i ett fattigt och ruralt Upstate New York avrundad med två dygn i New York. I Egypten satt vi på en stor båt, såg en väldigt stor okänd fisk nere i vattnet, hoppade ner i vattnet, snorklade en timme men hittade endast små och halvstora fiskar samt korallrev. När vi kom till Finland stod det en hel del om hajattacker i samma område. Kanske det inte var en delfin? Simmade också väldigt långt ut från stranden och hittade en enorm sköldpadda. Såg också en flera meter lång Morena när vi snorklade.

Årets teaterupplevelse: verkar som om jag inte sett något riktigtriktigt bra. Blir mitt sista minuten deltagande i Ny Text. Stressraderade ord och skrev om. Gick inte vidare, men var roligt att läsa och ändra efter att jag inte öppnat dokumentet på väldigt länge.

Årets dansföreställning: närmast dansföreställning jag kommit är svettig zumba. Jag tror inte att det räknas.

Årets konferens: deltog endast i en konferens i år, Reimagining Girlhood: Communities, Identities and Self-Portrayals.

Årets bästa beslut: att flytta till lägenheten jag blev tipsad om.

Årets orosmoln: framtiden. Alltid denna oroväckande framtid.

Årets äckligaste: alla förskräckligt många feberdagar. Och den kombinerade högfeber/spy varje droppe vatten jag försökte dricka/extrem törst/extremt svag/yr/somna i badkaret för att jag inte orkade tå och duscha-sjuka som slutade med inkallning av hjälp och mittinattenbiltur till en annan säng med övervakning.

Årets "Äntligen!": ett antagningbrev till LittSkap.

Årets mat: åt en extremt god middag på hotellrestaurangen i flygplatshotellet innan jag åkte till USA.

Årets fest: min inflyttnings/30års fest. I något skede var jag helt förbluffad över att jag faktiskt kände alla människor i min lägenhet just då.

Årets heldag: en utflykt till Gröna Lund, med samma sällskap som årets heldag år 2009 och årets heldag år 2008 i väldigt jämn kamp med ett inbördesveckoslut som man också kan se att blev årets veckoslut i denna blogg.

Årets "Åhå, det hade jag ju glömt bort, tills jag läste det i min blogg": Att jag hade en resa till Amsterdam inbokad, blev för sjuk för att åka, och sedan skulle det ha slutat med att jag inte kommit hem därifrån som planerat på grund av ett vulkanmoln.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Jei för Room, superjei för LittSkap! Buu för att jag glömde nämna teater (fast hade blivit svårt att välja mellan Svinalängorna på ÅST och Fanny&Alexander på Svenskis).

Du glömde kategorin: "Årets gäster", d.v.s de som stannade längst på din fest! :) (När får vi komma på ödlefest?)

när det börjar sa...

Ja! (till allt. Room, LittSkap, årets gäster och ödlefest)